ضد افراط گرائی

اردن شیر مشتاق 2013 را با تمرکز بالای تهدیدهای نظامی غیر معمول میزبانی می کند

کارکنان یونیپاث

شهزاده اردنی فیصل ابن الحسین در حال صحبت با تورن جنرال اردوی ایالات متحده امریکا رابرت کتالنوتی میباشد، که این صحبت در جریان عملیات چندین ملیتی هوایی و زمینی در سلسله کوه های ال قویره اردن در ضمن مشق و تمرین شیر مشتاق 2013 صورت گرفت. [آژانس خبری فرانس پرس/تصاویر گتی]
شهزاده اردنی فیصل ابن الحسین در حال صحبت با تورن جنرال اردوی ایالات متحده امریکا رابرت کتالنوتی میباشد، که این صحبت در جریان عملیات چندین ملیتی هوایی و زمینی در سلسله کوه های ال قویره اردن در ضمن مشق و تمرین شیر مشتاق 2013 صورت گرفت. [آژانس خبری فرانس پرس/تصاویر گتی]

قطعات عملیات خاص در پوسته ایی در لبه صخره در بالای مرکز تربیوی عملیات های ویژه ملک عبدالله ثانی گردهم آمدند. کماندو های عراقی با لباس های سیاه، امارتی ها با یونیفورم به رنگ ریگی، و اردنی ها به لباس استتاری ملبس هستند.

افسران همراه با پیلوت های هلیکوپتر بلک هاک مشوره میکنند. سربازان از چه ارتفاعی به خلیج سقوط داده شوند؟ آیا پیلوت ها از ارتفاع 10 متری میتوانند پرتاب نمایند؟

هر پیمانه ایکه ارتفاع هلیکوپتر کم باشد، به همان اندازه در صورت گلوله باری بالای آن زاویه دید از آن کوچک تر میباشد.

اما پیلوت های هلیکوپتر اردنی مصئونیت طیاره های خود شان را نیز باید تضمین کنند. آنها سرعت وزش باد را در صبح روز آفتابی ماه جون بدین صورت ارزیابی میکنند: باد در حال وزش است – به مقدار کافی میوزد که سر شاخه های ناژو را خم میکند – اما امکان پذیر است. یک ریسمان به درازی 10 متر کافی خواهد بود.

به تشویق و تصدیق همه یونیفورم سیاه، یونیفورم ریگی و یونیفارم استتاری به سرعت به دروازه های هلیکوپتر های سیاه که به چرخش درآمده اند روان هستند.

چند دقیقه بعدکماندو های عراقی، اعضای قوای ضد تروریستی عراقی، بعد از گشتار بالای بام ها و خرطوم های هیلیکوپتر تفریح میکنند. قومندان به نیروهای ملیت های مختلف اشاره کرده و به گروهی از امریکایی ها که عملیات مشترک را با آنها اجرا میکنند میگوید: “این بسیار خوب است که همراه با کشورهای دیگر کار میکنیم.”

یکی از بریدمل های قطعه کلاه خود را از سرخود میکشد و پیشانی خود را پاک کرده میگوید: “نه تنها خوب است که همراه با کشور های دیگر یکجا کار کنیم، بلکه شگفت انگیز نیز است.”

نظامی های اردوی شیر مشتاق 2013 از 9 جون تا 20 جون تمریناتشان را ادامه میدهند. تقریباً 8,000 نظامی مشغول این ماموریت چندین کشوری میباشند. نیروها نیز برای انجام این ماموریت از طرف شرق دشت اردن به طرف بندر عقبه اعزام شدند.

با اعزام سربازان، نیرو های بحری، و هوانوردان از جانب 19 کشور، تمرینات شیر مشتاق بالای سنگر دشمن نمایش عملیات های نجاتی مانند گروگان گیری و کشتی ربائی را در خلیج عقبه به حد اعلای آن اجرا نمودند.کشورانی مانند بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، قطر، عربستان سعودی ایالت امارت عربستان و همچنان ایالات متحده، انگلستان، پولند، ایتالیا، کانادا، جمهوری چک، ترکیه، و فرانسه همه اشتراک کننده گانی را در این عملیات خاص فرستاده بودند.

دگروال قوای خاص امارات متحده عربی احمد العلی که مشق و تمرین نظامی را از داخل خیمه ای در مرکز ملک عبدالله، تماشا میکرد، گفت: “این فعالیت بدون کدام چون و چرا به پیش میرود. اردنی ها یک سازمان نظامی عالی دارند و تمرینات را عالی انجام میدهند.”
جنگ نا منظم

نیروهای خاص عملیاتی چندین ملیتی در نمایش شیر مشتاق 2013 در حال اجرای عملیات شبیه سازی تصفیه و تلاشی یک کشتی که توسط دزدان دریای تسخیر شده است
نیروهای خاص عملیاتی چندین ملیتی در نمایش شیر مشتاق 2013 در حال اجرای عملیات شبیه سازی تصفیه و تلاشی یک کشتی که توسط دزدان دریای تسخیر شده است

اما مثل همیشه، مؤثریت عمیق شیر مشتاق مربوط میشود به مهارت نظامی، سازماندهی و کار گروهی که توسط کمره های تلویزیونهای بین المللی گرفته نشده بود. یکی از موارد تمرکز تمرینات 2013 جنگ غیر ارادی عبارت است از عملیات لازمی بر تعرض سریع بالای دشمن که تروریستان و مجرمین باشند. مثال عمده کماندوهای لبنانی، یمنی، عراقی و اردنی به طرف میدان هوایی در نزدیکی قطعه نظامی زرقه سوق داده شدند و اضافه تر از 600 سرباز قطعات نظامی خاص در عملیات شیر مشتاق مصروف بودند.

تحت نظر استادان مختلف که در عراق و افغانستان خدمت کرده اند، نیروهای چندین ملیتی در یک میدان هوایی مشق و تمرین هجومی را انجام میدهند. سناریو عبارت از تأمین امنیت یک پایگاه است که در طی آن قطعات زمینی از هلیکوپتر بلک هاک، وی-22 طیاره عقاب دریایی و یک ام سی -130 انتقال داده میشوند.

یکی از افسران برای افراد چنین هدایت میدهد: “نیروهای دشمن را جدا بسازید. هر کسی که سر بالا کرد سرکوبش کنید.”

اشاره اول همان پائین شدن از هلیکوپتر بلک هاک و کشتی عقاب دریایی میباشد. یکبار که قطعات نظامی ساحه نشست طیاره را تأمین کردند، نوبت هیرکیولس میرسد، که در بالا از قبل در حال چرخش است تا عملیات را آغاز کند. در عین زمانی که وسیله ترانسپورتی انتقال دهنده مهمات در ساحه توقف میکند تا تجهیزات را تخلیه کند، کارکنان بار را پائین آورده و بندهای موتر باربری بزرگ را باز کرده و ثلبه ها یا “روباه ها” را باز میکنند. این وسایط نقلیه هرکدام با اسلحه بزرگ کالیبر مجهز بوده و برای صحرا مناسب میباشند. بعضی از عملیات ها شامل دستگیری افراد دشمن میباشند. چند دقیقه بعد تیم فاکس سریعاً به پایگاهشان بر میگردند.

یکی از مربیون محاربوی امریکایی که نیروهای نظامی را در آموزش تمرینات نفوذی و خروجی کمک نموده بود، چنین گفت: “این اولین باریست که اردنی ها همچون یک اجراآتی را انجام دادند. آنها واقعاً آماده استند.”

برید جنرال منحل القده یکی از افسران بلند رتبه نیروی هوایی اردنی اضافه کرده گفت، فایده تمرینات نظامی مانند عملیات شیر مشتاق به تبادله تکتیک ها و تجهیزات محدود نیست، خود شان به همین نوعی که هستند با ارزش اند. فرصت داده شده برای اعضای این گروه چندین ملیتی بخاطر تجربه کردن فرهنگهای نظامی یکدیگر، و غالب آمدن بر ترسی که آنها را جدا ساخته است، نیز بهمان اندازه مناسب است.

 نیروهای عملیاتی خاص عراقی از طیاره نیروهای هوای ایالات متحده در حال دیسانت استند که این فعالیت در جریان تمرینات چندین ملیتی مشترک با نیروهای اردنی، لبنانی و امارات میباشد.
نیروهای عملیاتی خاص عراقی از طیاره نیروهای هوای ایالات متحده در حال دیسانت استند که این فعالیت در جریان تمرینات چندین ملیتی مشترک با نیروهای اردنی، لبنانی و امارات میباشد.

القده که سمت معاون قوماندانی نیروی مشترک ترکیبی کار را در شیر مشتاق بعهده دارد، گفت: “مهمترین بخش این عملیات تبادل افکار است. حالا همه ما به عین زبان صحبت میکنیم. این حتی به مرحله ای خواهد رسید که شما حتی طرز فکر همدیگر را بلد شوید.”

در طول سه سال تاریخچه شیر مشتاق این اولین باری بود که قوای مسلح اردنی مسئولیت تمرین را به دوش گرفتند. سترجنرال اردوی امریکا رابرت کاتالانوتی، رئیس تمرینات قوماندانی مرکزی و بلند رتبه ترین افسر امریکائی در شیر مشتاق، اردنی ها را به خاطر “نظم عالی شان” در رهبری و اداره پیچیدگی های رخداد چند کشوری که برنامه ریزی آن تقریباً یک سال را در بر گرفت، ستود.

کاتالانوتی گفت: “شیر مشتاق یک مثال عالی از کار گروهی است که قوتهای نظامی و شرکای بین السازمانی را از سرتاسر جهان یکجا میسازد. این تمرین اشتراک کنندگان را برای پاسخ به سناریوهای امنیتی عصری واقعیت گرایانه با ادغام انواع نظم و انضباط در هوا، زمین و در ابحار به چالش میکشد.”

تورن جنرال اونی الاِدوان، درستیزوال قوای مسلح اردن در بخش عملیاتها و تمرینات چنین تذکر داد که اردن همچنین 95 فیصد کارمندان بلندپایه شیر مشتاق را فراهم کرده است.

نورتلند بر علیه هایلند
سناریوی شیر مشتاق جهت حمایت از یک کشور خیالی “هایلند” طرحریزی شده است که سرحدات ان توسط مهاجرینی که از جنگ های داخلی متضرر میشوند و از وطن به کشور همسایه “نورتلند” مهاجرت میکنند. جنگ های داخلی یاد شده بین نیرو های دکتاتور “رشاب الداشا” و “اردوی آزاد نورتلند” در جریان است.

در حالیکه نورتلند هایلند را بخاطر حمایت نیروهای شورشی و تشدید تشنج ها متهم میکند، نخست حملات هوایی از نورتلند شروع شده و هایلند و متحدان او نیاز داشتند تا حملات را دفع کنند. بعداً حملات راکتی و سلاح کیمیاوی صورت میپذیرد.

از یک ساحه مرکزی زرقا، تعداد زیاد افسران قرارگاه اردنی حمایت هوایی، دریایی و نیروهای زمینی بخاطر دفع تهدیدات تقاضا کردند. تا جائیکه سناریوی مشق تمرین شیر مشتاق به کمک های بشری ضرورت دارد، اردونی ها نماینده گی های ملکی را هم در لست قرار دادند، هماهنگی که به چالش ها زیادی روبرو میشوند.

برید جنرال القده چنین گفت: “فقط شامل بودن به مشق وتمرین به این معنی است که شما موفق و کامیاب استید. من از کار گروپی که مشترکین با همدیگر انجام میدهند متعجبم.”

پوشش نمایشات عملیات های چند روزه، کماندوهای اردونی به تاریخ 20 جون 2013 امنیت یک ساختمان را تأمین میکنند، مانند یک تیم مواد های پرخطر بخاطر معاینه مواد های کمیاوی، بیالوژیکی و هستوی به ساحه میرسند. کارکنان یونیپاث
پوشش نمایشات عملیات های چند روزه، کماندوهای اردونی به تاریخ 20 جون 2013 امنیت یک ساختمان را تأمین میکنند، مانند یک تیم مواد های پرخطر بخاطر معاینه مواد های کمیاوی، بیالوژیکی و هستوی به ساحه میرسند. کارکنان یونیپاث

توانائی در دریا
هر چندیکه اردن باریک ترین سواحل را که در مرکز عقبه موقعیت دارد، دارا میباشند، نقطه شمالی بحیره احمر به عنوان الگوئی برای نمایش تدابیر نخبهِ نیرو های خاص اردنی، عراقی و ایالات متحده امریکا، عمل نموده است.

کشتی ها و هلیکوپتر ها به طرف کشتی که نزدیک ساحل است حرکت میکنند، یعنی درست در محلی که نظارت کننده گان در آنجا جمع شده اند. نیروهای هوایی توسط ریسمان دیسانت میکنند و در عین حال نیروهای دریایی از طرف دیگر همراه با زینه های ریسمانی به کشتی که توسط شورشیان دریایی تسخیر شده است، هجوم میبرند.

برای نیرو های خاص عراقی، نمایشات مشق و تمرین دریایی در اوج عملیات شیر مشتاق بود. حفاظت از ترمینال انتقال مواد نفتی در سواحل جنوبی عراق که مربوط به مناطق جنوبی نزدیک بصره میباشد، امنیت را در آنجا تأمین میکند. مهارت های تکتیکی ایشان به نمایش درآمد و تمام نیروهای چندین ملیتی توسط مشترکین تحسین و تقدیر شدند.

جنرال اردوی عراق برید جنرال عیاد اوریبی فلیه چنین گفت: “در این سال این سوم بار ایست که نیروهای خاص ما در مشق و تمرین نظامی اشتراک میکنند. امیدوارم سال بعدی اضافه تر اشتراک کنیم.”

در میان تعداد کثیری از منابع خبری و رسانه ها، قسمیکه عملیات شیر مشتاق به اوج و مقام خود رسید، در نتیجه اردنی ها یک افتخاری را برای خود کسب کردند.

یکی از بریدملان اردوی اردن چنین شعار میداد: “زنده باد اعلیحضرت پادشاه!”

“زنده باد! زنده باد! زنده باد!” جمعی از سربازان در پاسخ شعار دادند.

نیرو های خاص عملیاتی اردنی و امارتی در حال دیسانت از هلیکوپتر بلک هاک در مرکز تعلیمی عملیاتی خاص ملک عبدالله ثانی میباشند. [کارکنان یونیپاث]
نیرو های خاص عملیاتی اردنی و امارتی در حال دیسانت از هلیکوپتر بلک هاک در مرکز تعلیمی عملیاتی خاص ملک عبدالله ثانی میباشند. [کارکنان یونیپاث]

عملیات شیر مشتاق 2014
قوماندانان اردنی یک مشق و تمرین نظامی وسیع تر را در 2014 پیش بینی کرده اند. پلانگزاران، که قبلاً مشق و تمرین ماه می 2014 را طرح ریزی نموده اند، بیشتر از 20,000 تن اشتراک کننده را از 25 کشورهای مختلف انتظار دارند. کشور های مختلف از قبل محلات تعلیمی را ریزرو نموده اند، زیرا از راه های دور مثل اروپای شمالی میایند.

یکی از دگروال های پولندی به اسم کریستوف بناسیک که منحیث اشتراک کننده در مشق تمرین شیر مشتاق سال 2013 به اردن آمده، چنین گفت: “ماموریت ما تقریباً ختم است، به هر حال سال بعدی به ما فرصتی خواهد میسر شد تا آموزش و تمرینات خود را در محیط مختلف انجام دهیم.”

جمع اضافه تر از 100 ناظر نظامی در اخیر مشق و تمرین در مرکز تعلیمی شماره دوم عملیات های خاص جدا میشوند، در عین حال تورن جنرال الادوان به همه صدا میزند “کشورها برادر و دوست” به مشق و تمرین شیر مشتاق 2014 اشتراک کنید.

جنرال مذکور بعد ازینکه نیروهایش توسط جمعی از نظامیان تقدیر و تحسین شدند، و تاهنوز اثر دود تمرینات نظامی در هوا باقی مانده بود، چنین گفت: “کشورها نه تنها بازدید کننده ها را بفرستند. بلکه ما ارزومندیم تا آنها را منحیث اشتراک کننده نیز ببینم.”

Comments are closed.