دیدگاه بین المللی

یک سازمان پژوهشی ائتلاف، تجزیه و تحلیل حیاتی را به رهبران نظامی ایالات متحده فراهم می کند

دگرمن ماریوز مندا / نماینده سابق پولند در گروه ترکیبی تحلیل و تجزیه استراتیژیک

حملات تروریستی بالای مرکز تجارت جهانی در 11 سپتامبر2001، و به تعقیب آن اعلام جنگ جهانی علیه تروریزم زنده ترین فصل تاریخ را همراه داشت. ایالات متحده امریکا و شرکای ائتلافی آن عملیات دایمی آزادی را در 7 اکتبر 2001 در افغانستان آغاز کردند. شرکای مختلف ائتلاف به خاطر نقش های رهبری شان، بزودی عناصر ارتباط دهنده را در قوماندانی مرکزی ایالات متحده یا سنتکام (CENTCOM) درایالات متحده امریکا تاسیس کردند.

این ارتباط دهنده ها در نهایت باعث ایجاد گروه مشترک مطالعات استراتیژیک یا سیساگ (CSAG) شدند. سیساگ از زمان آغاز خود از یک نهاد موقت در پاسخ به حملات تروریستی رشد کرده و تبدیل به یک گروه خبره فعال بین المللی کاملاً یکپارچهبا قوماندانی مرکزی ایالات متحده شدند. قوماندان قوماندانی مرکزی ایالات متحده، معاون قوماندانی مرکزی ایالات متحده و رهبران دیگر نظامی از افسران سیساگ معمولاً طالب مشوره ها و نظریات شان میشوند. این رهبران نظرات مهم را از یک نقطه نظر غیر امریکائی در رابطه به موضوعات حیاتی استراتیژیک دریافت می کنند که دربرگیرنده وسعت چالشهای سیاسی، اقتصادی، دینی، فرهنگی و معلوماتی میباشد.

افسران سیساگ منحیث نمایندگانی از شرق میانه، آسیای جنوبی و میانه و جاهای دیگر برای رهبری قوماندانی مرکزی ایالات متحده، دیدگاهای منحصر به فرد را در موضوعات امنیتی ارائه می کنند.

دگرمن ناویتا داریکوتا تایلندی میگوید: “این یک مؤسسهء متفکر پژوهشی مهم است.” حضور نماینده مربوطه از کشور او در سیساگ درهفت سال گذشته، گواهیست برای تعهد جهانی تایلند برای همکاری مشترک در نائل شدن به اهداف مشترک امنیتی.

دگرمن سالار ملک پاکستانی میگوید: “من فکر میکنم که سیساگ ارزش زیادی برای قوماندانی مرکزی ایالات متحده دارد”. او چنین تشریح کرد که سیساگ دارای یک محیط اکادمیک است که در آن گفتگوهای باز صورت میگیرد تا همه موارد متغییر مربوط به چالش های امنیتی، در نظر گرفته شوند. ملک گفت: “هرقدر نظریه های زیاد دریافت شود، به همان اندازه به تصمیم بهتر رسیده میتوانید.”

تاریخچه سیساگ (CSAG)
ماهیت چندین ملیتی عملیات دایمی آزادی، ضرورت برای ایجاد یک سازمان در داخل قوماندانی مرکزی ایالات متحده را که قابلیت یکپارچه سازی کشورهای ائتلاف را دارا باشد ایجاد کرد. مرکز هماهنگی ائتلاف (CCC) تا نوامبر 2001 با نمایندگانی بیش از 50 کشور تاسیس گردید.

در سال 2002، قوماندان وقت قوماندانی مرکزی ایالات متحده جنرال تامی فرانکس مصمم شد که قوماندانی مرکزی ایالات متحده را به سرعت به یک مرکز قوماندانی مشترک شامل افسران بین المللی ارتقاء دهد. این افسران متفاوت از افسران روابط ملی که وظایف اختصاصی ملی را انجام میدهند، میباشند. در سپتامبر 2002 با هدایت فرانکس یک گروه پلانگذاری مشترک (CPG) در میان کارمندان خود تاسیس شد.. هدف او این بود که موفقیت ائتلاف را دوام داده و سهم گیری اشتراک نظامی بین المللی را در قوماندانی مرکزی ایالات متحده افزایش دهد.

در اوایل جنوری 2003 گروه پلانگذاری مشترک، کار خود را با 20 کارمند بین المللی و امریکائی به عنوان یک قطعه کامل در ریاست استراتیژی، پلان (J5) قوماندانی مرکزی ایالات متحده آغاز کرد. ماموریت اصلی گروه پلانگذاری مشترک این بود که قوماندانی قوات مشترک برای افغانستان را مستقیماً با انکشاف پلانها در سطح استراتیژیک و عملیاتی و ارزیابیها و با فراهم آوری تحلیل های سیاسی-نظامی و ملکی-نظامی حمایت کند.

نقش گروه پلانگذاری مشترک که متفاوت از نماینده های ارشد ملی مرکز هماهنگی ائتلاف است،بخشی از عناصر ارتباطی قوماندانی مرکزی ایالات متحده می باشد. این گروه فقط نقشهای ملی را که در اصل شامل مساعدت عساکر در صحنه است اجرا میکنند. در مقابل، افسران خارجی گروه پلانگذاری مشترک اعضای “منظم” اند که در مرکز قوماندانی قوماندان را حمایت میکنند.

محدودیت در رده بندی سری بودن اطلاعات، نیازچالش را برای طرح ریزی مشترک با کشور های همکار برای تغییر رویه، برجسته نموده است.

مؤسسهء پژوهشی قوماندان
گروه پلانگذاری مشترک به گروه تجزیه و تحلیل استراتژیک ترکیبی، که همچنین به نام سیساگ شناخته میشود انکشاف کرد. این نهاد تمرکز مداوم خود را برای فراهم آوری تجزیه و تحلیل استراتژیک به موقع، قانع کننده و بیطرف از یک دیدگاه بین المللی منحصر به فرد در حمایت از کار های برنامه ریزی قوماندانی مرکزی ایالات متحده، تعریف کرده است. وظایف اصلی سیساگ در حال حاضر عبارتند از:

  • مشاوره قوماندان در مورد مسائل حاوی اهمیت استراتیژیک از دیدگاه بین المللی.

  • ا تجزیه و تحلیل استراتیژیک خلاق در حمایت از تلاش های برنامه ریزی.

  • به حداکثر رساندن فرصت ها برای کشورهای شریک در کمک به ستاد قوماندانی مرکزی.

علاوه بر این، سیساگ تجارب غنی حرفه ای را برای رشد افسران کشورهای شریک و همچنان میزبانان امریکائی آنها فراهم میکند، و توسعه شبکه ای از کشورهای همکار “فارغ التحصیلان” را با دانش از قوماندانی مرکزی ایالات متحده به بار می آورد.

ساختار سیساگ شامل یک رئیس از استرالیا که جنرال یک ستاره است و چهار شاخه آن تحت نظارت دگروال یا معاد آن از آلمان، فرانسه، زلاند جدید و ایالات متحده آمریکا میباشد. شعبه شرق میانه و شعبه آسیای میانه/ آسیای جنوبی مسئول نواحی جغرافیایی در حوزه مسئولیت قوماندانی مرکزی ایالات متحده می باشد. شعبه سوم مسئول آماده سازی دوره ای “تئاتر برآورد استراتیژیک” برای قوماندان است که عبارت از تجزیه و تحلیل مسائل حاضر و بالقوه در منطقه، و هماهنگ سازی فعالیت ها میان کارکنان چند ملیتی سیساگ، ائتلاف و قوماندانی مرکزی است. شعبه چهارم، هماهنگی و حمایت ایالات متحده را فراهم می کند.

افسران نظامی به داخل و خارج منتقل میشوند، اما به طور متوسط ​​سیساگ در همه اوقات دارای حدوداً 35 کارمند ثابت میباشد: 30 افسر بین المللی از 29 کشور، سه افسر امریکائی، یک افسر پائین رتبه و یک کارمند ملکی از وزارت دفاع امریکا.

افسران سیساگ مسائل پیچیده استراتیژیک را به عنوان بخشی از فعالیت های روزانه خود مورد بحث قرار میدهند. آنها همچنین باید تحلیل و تجزیه را بررسی، اصلاح و به شکل تحریری مفصلاً تولید کنند که باید مطابق با استانداردهای قوماندانی مرکزی ایالات متحده باشد. آنها شامل مهارت در زبان انگلیسی که در سطح معادل ناتو و داشتن ترخیص شبکه های مخفی نیروهای جهانی ضد دهشت افگنی، معیارهای قبول شده توسط 85 کشور است.

سیساگ تحقیقات خود را در زبانهای مختلف با استفاده از منابع باز، مانند رسانه های خبری بین المللی، مجلات حرفه ای، اندیشه گاه ها و نشریات دولتی، راه اندازی می کند. سیساگ تولیدات و تحلیل و تجزیه های کارمندان خود را در زبان انگلیسی ترتیب میدهد تا گوینده های بومی آن را تصحیح کنند. افسران سیساگ دید خود را گسترش داده، مهارت های خود را برای آماده سازی این محصولات کلیدی به عنوان تئاتر برآورد استراتژیک؛ قوماندان “دایف عمیق” توسعه می دهند، اوراق اکتشافی مقالات استراتیژیک چند رشته ای؛ “تصاویر استراتیژیک” به وقت؛ و اوراق اطلاعات با ارائه تحلیل های موجز و توصیه ها در مورد مسائل کلیدی منطقوی، رویدادها و روندها.

برتری مداوم
انکشاف مسلکی بخش دیگر این ماموریت است، و افسران کارمندان سیساگ در سمینارهایی که توسط مرکز مطالعات استراتیژیک خاور نزدیک آسیای جنوبی (NESA) در واشنگتن دی سی راه اندازی میشود اشتراک می کنند. نیسا تلاشهای همکاری امنیتی چهار مرکز قوماندانی جنگی امریکائی را حمایت می کند.

اشتراک در سمینارهای نیسا اعضای سیساگ و مرکز هماهنگی ائتلاف را در معرض تماس با کل دولت ایالات متحده و سخنرانان مربوط به مهمترین مسائل استراتیژیک در شرق نزدیک، مرکزی و جنوب آسیا قرار میدهد. این کورس ها یک شبکه مهمی از افراد را بوجود می آورد که میتوانند معلومات و بینش را برای بهبود درک چالش های کلیدی استراتیژیک شریک بسازند.

ملاحظات پایانی
اضافه تر از ده سال از آغاز آن گذشتهو سیساگ ثابت کرده که یک ابتکار موفق ترکیبی است که پرسونل نظامی غیر امریکائی را بطور دایم به یک ستاد قوماندانی جنگی امریکائی ترکیب می دهد. برعکس محلات دیگر، ساحه تحت مسئولیت قوماندانی مرکزی ایالات متحده برای آینده قابل پیشبینی یک همسایه خطرناک خواهد بود.

ترکیب انحصار به فرد فرهنگها، مذاهب و تجارب در سیساگ آن را قادر میسازد که همکاری عمیق و گرانبها را به ستاد مرکزی قوماندانی عرضه نماید.

علاوه بر این، صدها نفر از فارغ التحصیلان سیساگ برای قوماندانی مرکزی ایالات متحده از لحاظ روابط دایمی و درک کشورهای عضو سود سهام را می پردازند. پنج قوماندان از قوماندانی مرکزی ایالات متحده تا حال با گروه کار کرده اند، و ادامه وجود آن گواهی بر ارزشی است که آن فراهم می کند.

کشورهائی که  در سیساگ عضویت دارند

ارمنستان
آسترالیا
بنگله دیش
بوسنیا و هرزگووینا
جمهوری چک
کرواسیا
مصر
السالوادور
فرانسه
آلمان
گرجستان
اردن
قزاقستان
نیپال
هالند
منگولیا
پاکستان
پولند
قطر
جمهوری کوریا
رومانیا
سنگاپور
هسپانیا
تونگا
ترکیه
تایلند
زیلاند جدید
اوکراین
امارات متحده عربی
ایالات متحده

Comments are closed.