افغانستان در حال ساختار قابلیت های پولیس ملی است

کارکنان یونیپاث

وزارت امور داخله افغانستان یک ریاست پولیس جامعه را ایجاد کرده است – این ریاست بخش یک پلان وسیعتر برای تغییر ماهیت پولیس ملی افغان از ادارۀ اختصاص شده برای مبارزه با افراط گرائی جهت تمرکز تنفیذ قانون یومیه و گزمه های پولیس جامعه، تلقی میگردد.

ریاست جدیدالتأسیس بخشی از برنامه خط مشی 10 ساله پولیس ملی افغانستان میباشد که در اوایل سال 2013 تدوین گردیده است. محمد عمر داودزی وزیر امور داخله کشور در طی بیانیه ای چنین اظهار نمود: “تا سال 2024، پولیس ملی افغانستان از نگاه تعداد کمتر ولی از رهگذر کیفیت کاری، حرفوی بودن، عدم تبعیض، و قابلیت بالاتر بوده و کمتر به کمک بین المللی متکی خواهد بود. پولیس ملی از اعتماد عامه برخوردار خواهد بود و برعلاوه، در تطبیق قانون بدون هر نوع تبعیضی، توجه اولیه خواهد داشت.

هدف یکی از برنامه های جدید دست یابی به اهداف پولیس ملی افغان، پروژۀ پولیس سازی دیموکراتیک افغان بود که عملاً در 10 ولایت های کشور در سال 2013 معرفی شده است. این برنامۀ پولیس مردمی یا تیم های پولیس جامعه سه ساله توسط کمک های مالی ملل متحد حمایت میگردد. این تیم ها عمل متقابل با جوامع دارند، برنامه های آگاهی عامه را در مکتب ها راه اندازی نموده و افسران پولیس اناث را نیز بمنظور قربانیان اناث جرایم یا خشونت را تربیت و آموزش میدهد. انها سرانجام در تمام 34 ولایات کشور برای حل جرایم خشونت آمیز کار خواهد کرد.

وزارت امور داخله در نظر دارد تا به تعداد 5000 افسر پولیس زن را تا سال 2015 استخدام نماید که این رقم یک رشد 1500 نفری را در مقایسه با سال 2013 نشان میدهد.

منابع: ماموریت پولیس اتحادیۀ اروپای برای افغانستان، ماموریت همکاری ملل متحد در افغانستان.

Comments are closed.